2008-01-23 Polskie Radio Szczecin

(muzyka)

Dobry wieczr, Agata Foltyn. Witam suchaczy programu nocnego Polskiego Radia Szczecin. Prosz Pastwa, misy nale do dzwonw i wywodz si z rejonu Tybetu. Ucieczka tysicy Tybetaczykw przed chisk inwazj w 1959r. przyczynia si do rozpowszechniania si piewajcych mis, a take gongw i dzwonkw na Zachodzie. O leczniczej mocy mis i gongw mwi si od dawna (...) Przy gongach, misach i dzwonkach tybetaskich Pani Katarzyna Jele Pszkit.

(muzyka)

Jest Pani zmczona takim koncertem?

Tak, troszeczk zmczona, ale za to bardzo usatysfakcjonowana. Dlatego e te dwiki nie tylko pomagaj suchaczom, ale rwnie grajcym. Wprowadzaj w stan relaksu, odprenia i daj ogromn satysfakcj.

Ciekawe czy poczuli wanie taki relaks, i taki odpoczynek, i jakie niezwyke emocje. Czy te emocje maj osabn czy si wzmocni? Jak to jest z tym?

Generalnie chodzi o to, eby wyciszy emocje. O to eby wprowadzi osoby uczestniczce w takich koncertach w stan relaksu, aby te emocje wanie opady, aby poszerzy tak swoj przestrze yciow. Przestrze w ktrej jest wicej czasu na rne rzeczy i aby by bardziej wypocztym i szczliwym.

Nie miaa Pani adnej partytury, nut - graa Pani tak po prostu 'co dusza gra'?

Tak. Ta muzyka jest muzyk intuicyjn. Nie potrzeba do tego na szczcie wyksztacenia muzycznego. I gram po prostu to, co mi dyktuje moja intuicja i odbir wanie zewntrzny – potrzeby innych.

O instrumentach na ktrych Pani graa bdziemy jeszcze mwi, ja tylko powiem e gongi wygldaj jak wielkie soca, a misy - jak to misy. Mona by nawet w nich je. Moe nawet by byo zdrowo z nich je? Bo s bogate w rne metale. Ale pewnie Pani je wykorzystuje wycznie jako instrumenty.

Tak, wykorzystuje je wycznie jako instrumenty. Aczkolwiek rzeczywicie kiedy Tybetaczykom suyy do jedzenia. Suyy rwnie jako misy ebracze, ale te jako instrumenty rytualne.

To s podrbki, czy oryginalne?

To s misy oryginalne. Misy ktre su do terapii dwikiem musz posiada certyfikat.

Gdzie mona takie instrumenty? To pewnie trzeba sprowadza z Tybetu?

Mona je kupi ju w Polsce, rwnie mona sprowadza, tylko trzeba uwaa wanie, eby ten certyfikat posiaday.

A Tybetaczycy wci korzystaj z tych instrumentw? Z tych i mis, i z tych gongw, dzwonkw? Wci uywaj tych instrumentw?

Sdz, e wci uywaj ich do celw religijnych, aczkolwiek ja wykorzystujc je w terapii czy podczas koncertw - wyczn tutaj przesank jest poprawa samopoczucia osb przychodzcych na takie koncerty, bez adnych podtekstw ideologicznych czy religijnych. Natomiast Tybetaczykom nadal su do celw religijnych.

Pani wykorzystuje te instrumenty w trzech celach, o tych celach bdziemy mwi. I o wszystkim co jest zwizane z terapi przez dwiki, dwiki te wanie gongw, mis i dzwonkw tybetaskich. Pastwu przypominam telefon do studia 423 00 50, mog Pastwo do nas dzwoni.

(muzyka)

Suchaj Pastwo programu nocnego w Polskim Radiu Szczecin, a przed chwil suchali Pastwo niezwykych dwikw rodem z Tybetu. Tybet to jedno z najbardziej tajemniczych i niedostpnych miejsc na wiecie. Od wielu lat mwi si o niezwykle dramatycznej historii Tybetu. I wiemy o Tybecie, i nie wiemy. Wiemy e jest Dalai Lama, e jest buddyzm, mistycyzm i gongi. I nie wiemy, bo to tak daleko. Przy telefonie Pan Adam Kozio z Helsiskiej Fundacji Praw Czowieka.

(rozmowa)
(muzyka)

Suchaj Pastwo programu nocnego w Polskim Radiu Szczecin, gociem audycji jest Pani Katarzyna Jele Pszkit. To Pani przed chwil graa na tych wszystkich gongach i misach, i dzwonkach tybetaskich. A 26.01, przypominam bo ju o tym mwiymy, w sobot o 17 w domu kultury 'Wsplny Dom' przy Marcina 2 odbdzie si wanie taki koncert zatytuowany 'Uzdrawiajca moc dwiku, Kpiel w Dwikach gongw i mis'. (...)

(...) Gamy zarwno na gongach, misach, dzwonkach jak i te innych etnicznych instrumentach pochodzcych z Peru. I gramy muzyk intuicyjn. Muzyk ktra ma na celu gboko zrelaksowa, odstresowa.

Pastwo zapraszaj by przyj z karimat, kocem lub piworem, gdy tego koncertu dowiadcza si w pozycji lecej. No, to niezwyka pozycja rzeczywicie jeli chodzi o koncert.

Niezwyka pozycja, niezwyky koncert. Tak, tego koncertu dowiadcza si na leco. Wanie w takiej pozycji najlepiej dziaaj na nas te instrumenty – kiedy ciao jest wygodnie uoone, przykryte, okryte, dotulone. Wydobywajce si dwiki, fale dwikowe z gongw i mis powoduj, e drga cay nasz organizm. Drga kada komrka. Wibruje w naszym organizmie woda, z ktrej przecie skadamy si w przewaajcej czci, i dostrajaj te fale dwikowe nasz organizm do tej najlepszej, najbardziej harmonijnej czstotliwoci. Czyli innymi sowy nasz organizm zostaje wprowadzony w taki stan samoleczenia.

Ale Pani mwia, e waciwie s rne rodzaje koncertw. Te wanie na leco, ale take 'normalne' koncerty.

Tak. Odbywaj si rwnie koncerty takie 'normalne', jak Pani Redaktor powiedziaa, klasyczne, na ktre przychodzi si i siada na krzele, ju nie ley. I takie koncerty odbywaj si, czy si czsto z wystpami innych muzykw. Okrelane one s czsto mianem koncertw freejazzowych. Takie koncerty gralimy razem z Donem Conreaux, z moim nauczycielem. Z muzykami takimi jak: Marek Baata, wwczas wykona do tej muzyki gongw i mis przepikn wokaliz, rwnie intuicyjnie, bez partytury. Wystpowalimy rwnie z Krzysztofem cieraskim, ktry gra wwczas na gitarze basowej. Te naprawd niezwyky koncert, dowiadczenia artystyczne ogromne. W Cieszynie, w ramach festiwalu filmowego 'Era Nowe Horyzonty' dalimy koncert w kociele na 2 000 osb. Wystpowa wwczas z nami Phil Minton, ktry pracowa specyficznie swoim gosem, Mikoaj Trzaska i wielu jeszcze innych gongistw. To s takie koncerty, ktrym towarzysz czsto dowiadczenia wizualne, poniewa najczciej taczymy. Ja tacz z gongiem, Don Conreaux na przykad macha tym gongiem wok gowy. Daje to taki efekt show, takie wizualne wraenia due.

A jak to si zaczo? Bo Pani jest muzykiem?

Nie, ja nie jestem muzykiem.

To kim Pani jest?

Jestem naturoterapeutk. Zaczynaam moj prac zawodow od masau klasycznego, leczniczego ktry nadal stosuj. I w 2000r. trafiam na tak metod 'masa dwikiem mis tybetaskich'. Wwczas uczyam si u Petera Hessa z 'Instytutu fr Klang Massage' z Niemiec.

Ju wtedy miaa Pani te misy?

Nie. Jeszcze wtedy nie. Na te misy musiaam dugo duej czeka. I wwczas wczyam t metod, po uzyskaniu certyfikatu, do swojej pracy terapeutycznej. Ale tak na prawd to nie by taki pocztek, ktremu towarzyszyy fajerwerki. Prawdziwy pocztek mojej przygody, prawdziwa przygoda zacza si wwczas, kiedy przyjecha do Polski Don Conreaux. I na pierwszym z jego seminariw zostaam zaproszona do przedstawienia wanie gry na gongu. Byo to dla mnie olbrzymie przeycie, olbrzymi stres, bo bardzo nie lubiam wtedy wystpie publicznych. I w pewnym momencie grajc na tym gongu odkryam, e czuj si zupenie spokojna, e tak naprawd gong gra na mnie. Kiedy powiedziaam o tym Donowi, czyli mojemu nauczycielowi, umiechn si tylko. Pniej, na ktrym z kolejnych wykadw powiedzia, e wanie o to chodzi w tej grze na gongu. A dlaczego to byo takie niezwyke? Dlatego e gra na tym instrumencie daje tak moliwo otworzenia si na swoje wasne moliwoci. Ja przeamaam jakie wyobraenie o sobie, e ja nie potrafi, e ja czego nie umiem. Okazao si, e ja umiem i umiem to robi wietnie. Czyli dao mi moliwo takiego twrczego wyraenia siebie rwnie.

Kady moe?

Kady moe. Kady moe gra na tym instrumencie, potrzebna jest jednak wraliwo. Swego rodzaju wraliwo.

Na co? Na dwik, czy na suchanie tego dwiku?

Bardziej na dowiadczanie, bardziej na umiejtno dzielenia si tym dwikiem.

Kiedy gong gra na Pani, to co si dzieje?

Co si dzieje... Czuj olbrzymi spokj. I czuj tak przestrze, ktra pozwala mi tworzy t muzyk.

Bo si zastanawiam: skoro Pani mwi e to jest, no taka improwizacja, to kiedy na przykad jestecie trzy, albo kiedy Pani graa z tymi muzykami o ktrych Pani wspominaa, no to musiaa by jaka wielka improwizacja ju. Bo to kady w swoim rytmie to co czu, i w poczeniu z takim wanie te instrumentem jak gongi i misy, no to to jest nie wiem jakie ryzyko. Moe adne, moe ten dwik jest tak niezwyky, e cokolwiek si, w jakimkolwiek rytmie i momencie uderzy, to zawsze brzmi wietnie i dziaa tak samo dobrze?

Jest to muzyka intuicyjna, muzyka tworzona intuicyjnie dlatego tak jedn z cech, ktr powinien posiada muzyk grajcy na tych instrumentach to jest wanie dobrze rozwinita intuicja. Oczywicie czasem omawiamy scenariusz, omawiamy e bd trzy czci, omawiamy e po kolei zagra ten, lub ten muzyk, prawda. Ale nie ma partytury tak jak podczas klasycznych koncertw.

Z czego s zbudowane, jak stworzone, jak powstay te instrumenty? Czy wci powstaj, czy to s ju kiedy zrobione misy, na przykad, i gongi, i one tak ju tylko kr? Czy istnieje jaka fabryka tych instrumentw, czy to jest rkodzieo? Jak to jest?

Jest i tak, i tak. Dlatego e instrumenty na ktrych gram s wspczenie wytworzone. Natomiast sam proces tworzenia gongw – kiedy rzeczywicie byy one wykonywane, wyrabiane, odlewane rcznie i sigaj a epoki brzu. Tak naprawd to gong zapocztkowa epok brzu, jak gosi legenda. Czyli sam instrument jest stary, ma 5,5tys. lat. Gongi powstaway na terenie Mezopotamii, czyli tam gdzie teraz ley Iran, Irak, Turcja. Pierwszych odkry dokonano zupenie przypadkowo. Wanie w czasie kiedy ulepszano technologicznie piece do wytopu kamieni. Pierwszym metalem bya cyna, wreszcie wiele tysicy lat pniej z wytopu tych kamieni uzyskano mied, i dopiero jeszcze kilka tysicy lat pniej poczono oba metale i uzyskano brz. I z brzu s wytworzone pierwsze gongi, ktre day wanie pocztek epoce brzu. Pniej budowniczowie dodawa zaczli meteoryty, ktre uznawali jako kamienie zsyane przez bogw z nieba.

No i susznie.

I tak powstay pierwsze gongi, ktre miay bardziej przestrzenne brzmienie. 'wite gongi'. No oczywicie kiedy wiedza wzrosa, odkryto e tym szczeglnym skadnikiem by nikiel. To wanie on daje takie brzmienie, tak przestrze w tym dwiku gongw. Dzisiaj nowoczesne gongi wytwarzane s ju, wiadomo, w lepszych warunkach. Skadaj si z kilku metali, od siedmiu do dwunastu, czasami wicej. Ich receptura wyrobu jest okryta tajemnic. Niemniej jednak skadaj si z metali ktre koresponduj z planetami Ukadu Sonecznego. I tak na przykad gongi skadaj si z miedzi, zota, srebra, niklu, cyny, elaza, oowiu, rtci. Czasami dodaje si do niego rwnie rg jelenia.

(muzyka)
(konkurs)

Nasza audycja jeszcze si, prosz Pastwa, nie koczy, dopiero si koczy pierwsza godzina tej audycji. Bdzie potem jeszcze druga - po wiadomociach. Do nas mona dzwoni nie tylko, no waciwie w sprawie zaprosze to ju nie, natomiast mona pyta o rne rzeczy. O te zdrowotne dziaanie tych mis, gongw i dzwonkw. Dzwonek to Pani miaa tylko jeden?

Dzwonek miaam dzisiaj jeden, tak. Jest kilka dzwonkw podczas koncertu, czy podczas kpieli w dwikach. Bo te koncerty na leco si nazywaj piknie 'kpielami w dwikach' - ze wzgldu na to e wanie czujemy si otoczeni, skpani w dwikach.

A potem mona si podnie i normalnie doj do domu?

Trzeba chwileczk odczeka i doj do siebie. Zdecydowanie tak polecam.

Moe jak zamwi od razu pomoc do dowoenia do domw z koncertw?(miech)

Nie, nie. (miech)

A ile osb jest na tym koncercie, na takim na leco?

Zwykle bywa tak od 30 do 70, do 100 osb, bywao i 200. To jest taka optymalna ilo.

A Panie przewiduj, e tu bdzie tok?

No jeli bdzie tok – zrobimy drug godzin. Zorganizujemy drugie wejcie na taki koncert.

Aha. Take jest taka moliwoci?

Jest oczywicie

Na razie jest przewidziany tylko tylko jeden?

Wane jest eby zgasza si SMSowo czy te telefonicznie do nas na ten koncert, tak ebymy wanie mogy zaplanowa to drugie wejcie.

(muzyka)
(wiadomoci)
(muzyka)

Pastwo suchaj drugiej godziny programu nocnego w Polskim Radiu Szczecin. Dzi rozmawiamy o gongach, misach i dzwonkach tybetaskich. Pastwo, mamy dowody na to w postaci telefonw, e nas suchaj. I wanie teraz jest kolejny telefon. Halo?

suchacz: Dobry wieczr.

Dobry wieczr Pani.

suchacz: Chciaam zapyta o mistyczn stron caego przedsiwzicia jakim jest kpiel w gongach. Relaks, zdrowie. A co z odczuciami ktre pojawiaj si w trakcie seansw?

No wanie. Czy maj prawo tylko by te pozytywne, czy jak pojawi si na przykad negatywne to czy jest szansa w takiej kpieli jako wyrzuci z siebie? W studiu gociem dzisiejszego programu jest Pani Katarzyna Jele Pszkit. Pani wanie jest terapeutk i muzykiem, jak to waciwie, kim Pani jest kiedy gra Pani na tych instrumentach?

Mona powiedzie...

suchacz: Jeli mog wej w sowo... Nie tyle chodzio by mi o pozytywne czy negatywne odczucia, ile o wdrwk za dwikiem ktra moe odkry przed kpicym si, mwi o tym z wasnego dowiadczenia.

To znaczy braa ju Pani udzia w takich kpielach?

suchacz:Tak. I chciaabym usysze wyjanienie, albo moe par sw od autorki muzyki. Jak to jest z t stron mistyczn? Jak to jest z tymi przeyciami niekoniecznie typu 'relaks', niekoniecznie typu 'czuj si lepiej', ale tymi innymi?

Ale skoro Pani zadzwonia i przyznaa si, e braa udzia w takim przedsiwziciu to moe najpierw Pani przepytamy – co si dziao? Jak wdrowaa Pani za tym dwikiem i co si dziao poza relaksem?

No wanie.

suchacz: Poza relaksem... Jak bya moja wdrwka bya niesychanie gboka, a dosownie wrcz bya wdrwk w gb Ziemi. Bya ukazaniem ycia, Ziemi pulsujcej yciem. Nabrzmiaej yciem. Byam jednoczenie obserwujc i t, ktra czuje i, no musz si przyzna, byam t Ziemi. Ziemi napcznia, brzemienn w to ycie ktre ma si narodzi. A wic Ziemi ktra si przewala gdzie tam w gbinach. Ukazuje pulsowanie, ukazuje bryy, wiato. Jest oceanem, jest dnem oceanu, jest nawet wybuchem wulkanu. Moe to brzmi niewiarygodnie.

No, to prawda.

suchacz: Ale chciaabym moe usysze wyjanienie osoby ktra wie, e prowadzi takie koncerty, a co stao si moim udziaem - jak to mona wytumaczy?

Pani Katarzyno wanie, czy Pani pewnie rozmawia ze suchaczami, czy pacjentami. I takie te maj przeycia jak nasza suchaczka?

Tak, zdarzaj si oczywicie takie przeycia. Dzieje si tak dlatego, e tak jak mwiam, fale dwikw gongw, mis, wprowadzaj nasze ciao w rezonans, w holistyczny rezonans. Jestemy poddawani takim drganiom. Dziki temu jak gdyby nasz umys racjonalny przestaje funkcjonowa na poziomie tym takim codziennym, czyli poziomie beta. Wchodzi w stan alpha, czyli w taki stan relaksu gbokiego, a czasami rwnie niej w stan taki wizyjny. I wanie taki stan przydarzy si Pani. Dziki temu miaa Pani wanie takie dowiadczenia, tak wizj. I czsto zdarzaj si tego typu dowiadczenia. Nie naley si ich obawia, no mona powiedzie, e jest to pikne dowiadczenie.

Jednym si udaje, a innym nie, wej w taki stan

Jest to kwestia otwartoci. Jest to kwestia braku jaki wikszych blokad, czy by moe schorze nawet w organizmie. Albo po protu kwestia takiej otwartoci umysu.

To jak hipnoza dziaa?

No tak nie mona tego nazwa.

Ale jednak siganie a tak daleko wstecz, czy w gb, czy gdzie do jaki... Podobny proces chyba troch? Poddanie si takiemu stanowi.

Pewien etap tego procesu - owszem. Dlatego, e nasz umys jest na czstotliwociach, powiedzmy, poniej czstotliwoci alpha.

Czy Pani satysfakcjonuje odpowied?

suchacz:Dzikuj bardzo, ale jeszcze mog mie cig dalszy?

Bardzo prosz.

suchacz:Zwizany rwnie z przeyciami w trakcie kpieli. Jeeli sigamy w gb, jeeli jest to moliwe, czy jest rwnie siganie powiedzmy w przyszo, bd otrzymanie jakiego rodzaju odpowiedzi? Poniewa na jednym z koncertw prowadzcy zachciy wrcz do przeycia tej kpieli z pewn intencj. Czy moe nawet kryo si za tym jakie postawienie pytania. Co wtedy? Co wtedy moe dzia si w takiej kpieli, jeeli moe mi si wydawa, e uzyskaam odpowied, lub jeli znw widz co. Jak to potraktowa?

Tak. Tak mogo si zdarzy. Rzeczywicie czsto prosimy podczas takich kpieli tematycznych aby pomyle sobie jakie marzenie, czy przyj z jak spraw ktra nas nurtuje. I wanie wtedy, kiedy – znowu tutaj wrc do stanu alpha i do wyczania naszego racjonalnego umysu – zdarza si e takie odpowiedzi otrzymujemy. Dlatego e podczas takiej kpieli uzyskujemy duy dystans do tej codziennej rzeczywistoci, wyczamy si i dziki temu takie odpowiedzi mog przychodzi.

Mona ufa tym podpowiedziom?

No to mona sprawdzi. Jeli przyszo si z jak spraw, a ona si pniej sprawdza. Jest to sprawdzalne.

Bo umys czowieka to jak taki niezwykej jakoci komputer. Wtedy ten komputer, kiedy ciao jest zrelaksowane, to znaczy umys te jest zrelaksowany. Jak to si, jakie procesy si odbywaj, e potrafi nagle nam da tak odpowied?

Umys, przede wszystkim umys jest zrelaksowany. Wyczamy si po prosu. Wyczamy si z tego biegu wydarze. Zdarzya mi si taka sytuacja - wanie podczas jednego z koncertw: przyszed do mnie pan. By to naukowiec, ktry pracowa nad jakim zagadnieniem. Pracowa nad nim ju od duszego czasu, kilka miesicy. I przyszed powiedzie, e dzikuje nam, bo wanie dziki temu koncertowi znalaz odpowied. Przysza do niego odpowied. Wanie dlatego, e tak gboko si zrelaksowa.

Czy jutro Pastwo powinni te przynie sobie, ze sob pytanie, czy Pastwo prowadzcy, czy Pani prowadzca ten koncert, bdzie sugerowaa jakie problemy?

Nie, nie. Kady ze swoim jakim jednym zagadnieniem przychodzi i po prostu jest to jego intymna sprawa. Nie musi si tym dzieli oczywicie.

Rozumiem e to nie takie proste przygotowanie. Nie do e ta karimata czy koc, to jeszcze trzeba wczeniej przemyle swoje ycie i zastanowi si nad pytaniem. Zadawanie pytania nie jest prost spraw czsto, to wiem od suchaczy ktrzy mwi, e 'no chtnie bym zadzwoni, ale waciwie nie wiem jak sformuowa to pytanie, bo to jest nieproste'. Jak zada sobie pytanie. O co pyta? O ycie globalnie, o jaki drobny szczeg?

Najlepiej aby to byo precyzyjne pytanie. Czyli jaka nurtujca sprawa, problem ktry ostatnio powodowa e nie yo nam si najlepiej. Wane eby by sprecyzowany. Wane, aby nazwa po imieniu np. pracuj z emocj jak. Mona pracowa z emocj, mona pracowa z marzeniem. Na przykad: 'chc zarabia wicej pienidzy'. Ale w tym momencie puszczam. Jak gdyby komunikuj samej sobie, puszczam i poddaj si. Czyli ufam, wchodz w proces zaufania.

Bo czsto ludzie pytani czego naprawd pragn wymieniaj rne rzeczy, ale bardzo czsto te na przykad mwi 'pienidze'. A potem szczegowe pytanie wykazuje, e tak waciwie to nie chodzi o same pienidze, bo nie chc mie workw pienidzy w mieszkaniu, tylko na przykad chodzi im o to, eby mie mieszkanie. Albo eby no odpocz, czy eby zlikwidowa jaki powany problem, ktry jest zwizany z finansami.

Wanie dlatego wane jest sprecyzowanie – czego naprawd chc, o co mi naprawd chodzi.

Teraz posuchamy przez moment, nie wiem czy nasza suchaczka jeszcze jest z nami, halo?

suchacz:Ja z zainteresowaniem sucham odpowiedzi, dzikuj serdecznie.

A moe jeszcze by chciaa Pani zapyta o co, czy ju wyczerpay si Pani pytania?

suchacz:Myl e pytania chyba ju zostay zaspokojone, natomiast myl cay czas o tym, e to co ja otrzymaam w swojej wizji podczas kpieli - to byo co znacznie wicej ponad postawiony problem. Tak jakbym w nagrod za zaufanie wanie otrzymaa jeszcze co dodatkowego, extra premi na inne nurtujce mnie problemy.

A to byo co? To tajemnica moe?

suchacz:Nie, dlaczego, mog si podzieli. Myl, e jest to tak ciekawe dowiadczenie, e warto chyba o nim opowiedzie, chociaby tak sygnalizujc problem. Poniewa nie czuam si najlepiej akurat przed samym koncertem, i czekay mnie dosy due zobowizania wymagajce siy, wic najzwyczajniej w wiecie poprosiam o uzdrowienie, ktre mogoby mi to przynie. Tak po prostu poprosiam. I ku mojemu ogromnemu zaskoczeniu, to wszystko co jak gdyby potoczyo si w trakcie kpieli, byo signiciem a do rde problemu, ktry przyczyni si do jakiego takiego gorszego samopoczucia. A oprcz tego pojawio si rozwizanie, jak gdyby nadzieja w perspektywie - co spotka mnie w bardzo wanej sprawie dla mnie.

I to dawno byo?

suchacz:Niedawno. To byo na tym koncercie, ktry mia miejsce chyba jeszcze przed witami Boego Narodzenia w Szczecinie.

W listopadzie?

suchacz:W listopadzie, tak.

To bardzo si ciesz.

Ale rozumiem, e Pani w sobot te bdzie mona spotka?

suchacz: Tak, bd na pewno. Bd bardzo ciekawa cigu dalszego.

To bdziemy w swoim towarzystwie waciwie chyba.

Bardzo dzikujemy za podzielenie si. Dlatego e czsto mamy ankiety i nie s takie rozlege te wypowiedzi. Bd jednak prosi o szersze. Bardzo Pani dzikuj.

suchacz:Dzikuj serdecznie.

Pani Katarzyna Jele Pszkit jest gociem naszego programu. Pani obiecaa, e pod koniec programu jeszcze na ywo raz nam zagra. Ucieszy si realizator, bo to si wie jednak z pewn uwag. To bardzo gone instrumenty w gruncie rzeczy i trudno nad nimi zapanowa, eby dwik by dobry, dobrze syszalny u Pastwa w domach. Ale bdziemy znw eksperymentowa, bo podobao si to naszym suchaczom. A teraz troszk z tamy - te tych gongw.

(muzyka)

Zawsze kiedy w programie o rnych sprawach kiedy rozmawiamy i dochodzi do takiego tematu jak terapia - na przykad dwikiem, to czuj taki delikatny niepokj. Czy mona na przykad takimi informacjami zaszkodzi? Bo czowiek waciwie powinien si opiera na nauce, na takiej terapii zwizanej z medycyn t 'prawdziw'. Natomiast tutaj leczenie dwikiem. Czy mona zaszkodzi, kiedy o tym opowiadamy, e te dwiki pomagaj, e mog spowodowa popraw nastroju a nawet zdrowia?

Zaszkodzi samym propagowaniem na pewno nie moemy. Dwiki te s bezpieczne, nie posiadaj jaki wikszych przeciwwskaza, ta terapia nie posiada przeciwwskaza. To znaczy s takie dwa. Pierwszy trymestr ciy – wwczas nie polecam tej terapii. I  uywanie rodkw psychotropowych. Jeszcze dla bezpieczestwa - jakie ostre stany zapalne organizmu, czy wysoka temperatura. Stany, ktre nawet uniemoliwiaj wrcz przyjcie na tak sesj.

Bo do tej pory mwiymy o dwu sposobach spotkania z tymi gongami i misami. W formie koncertu, o ktrych Pani opowiadaa. Potem w formie takich kpieli, ktrej dowiadcz nasi suchacze w sobot. Ale jest jeszcze taka forma, Pani to nazywa 'sesja indywidualna', kiedy terapeuta kadzie na ciao uczestnika dwikowe misy, a gong otacza osob lec swoim majestatycznym brzmieniem wymywajc to, co niepotrzebne z umysu i ciaa. Czytam to z tekstu, ktry wziam z Pani strony internetowej chyba. Wic tak to wyglda? Jak to wyglda tak naprawd? Przychodzi kto i mwi: 'Bardzo jestem zdenerwowany, niespokojny' albo 'Boli mnie krgosup, poprosz o masa z misami'. Tak? Moe by? (miech)

Tak moe by. (miech) Akurat mog poleci tutaj masa leczniczy, ktry te wykonuj, czy klasyczny. Natomiast faktycznie sam masa klasyczny czy leczniczy uzupeniam dziaaniem dwikw mis i gongw. Niemniej jednak sama terapia, sesja indywidualna, wyglda w ten sposb, e oczywicie przeprowadzam wywiad. Bo jeszcze jest jedna wana sprawa – rozrusznik serca, czy jakie inne takie rzeczy w organizmie czowieka. Nie wolno wtedy ka tych mis na ciao. I po takim wywiadzie wiem mniej-wicej te czego oczywicie klient oczekuje. Wedug okrelonego schematu ukadam misy dwikowe na jego ciele. Najpierw oczywicie odczuwane s jako, syszane s jako dwik, pniej ju ten dwik zamienia si w drganie caego organizmu, wreszcie taka osoba leca, ciepo okryta, ma wraenie e znalaza si w kokonie, jak gdyby w macicy. I ta sesja indywidualna rni si od tych zbiorowych tym, e jest wiksza intymno takiej sesji. e jednak jest poczucie, e jest tylko terapeuta, i e jest tylko osoba poddawana tej terapii. Ma si takie wraenie, e si jest lepiej jak gdyby dopatrzonym.

Jak dugo to trwa?

Tak okoo godziny trwa taka sesja.

I ludzie najczciej zasypiaj, czy wtedy chce im si opowiada? A moe rozmawiaj? Co si dzieje z tymi ludmi?

Najczciej zasypiaj, a jeszcze czciej zdarza si taki sen na jawie – kiedy kto chrapie, ale mwi e wszystko wiedzia, wszystko sysza. Przytacza nam rzeczy ktre rzeczywicie si odbyway w czasie tej sesji, ktre miay miejsce. Tak to wanie dziaa. Jest to taki gboki sen na jawie.

To jest sprawa jak bardzo popularna?

W Polsce nie jest jeszcze a tak bardzo popularna, aczkolwiek bardzo szybko rozwija si ta metoda. I coraz wicej zwolennikw tej formy terapii jest w Polsce. Natomiast w Stanach popularna jest w gabinetach stomatologicznych, na pokadach samolotw, w salach operacyjnych.

Na pokadzie samolotu, to samolot nie wprawia w drganie?

To znaczy zanim odleci, (miech) bo jest wiele osb ktre boj si lata samolotami, sama znam takie. Po prostu taka terapia uspokaja je.

Co si waciwie dzieje, bo to no rodzimy si z harmonijnie uporzdkowanym takim organizmem. Potem rne sytuacje – choroby, rne jakie stresy powoduj rne przeycia, e ta harmonia naszego organizmu jest zachwiana. Rozumiem e to w ogle wszystkie takie dziaania polegaj na tym, eby znw doprowadzi do tej idealnej harmonii nasz organizm. eby wszystko w jednym rytmie pracowao?

Dokadnie o to chodzi. Kada nasza cz, kada komrka, kady narzd ma jak okrelon czstotliwoci drga. Jeli ju mwimy o tej formie terapii. I zadaniem terapeuty stosujcego dwiki jest przywrcenie tym zaburzonym drganiom, czstotliwociom – czy narzdom – ich naturalnego stanu harmonii. Dokadnie tak, jak Pani Redaktor powiedziaa. Oczywicie nie ja to robi, tylko dokonuj tego instrumenty, czyli ja jestem leniwa, one za mnie wykonuj t prac (miech) doprowadzajc czowieka do stanu harmonii, bo harmonia to zdrowie. W ogle ta teoria wywodzi si a sprzed 5tys. lat, z medycyny wedyjskiej - staroytnej sztuki lekarskiej, gdzie w wiadomoci ludzi tej kultury panowa pogld, e czowiek skada si z dwiku. e on jest dwikiem. I dziki temu wanie dwiki mog przywrci go z powrotem do zdrowia. No co w tym jest.

Swoj drog to czowiek takie niezbyt rozsdne stworzenie, bo waciwie wszystko mia na pocztku – intuicj, wiedzia z czego jest zbudowany, jak powinien o to dba. A potem bra i wszystkie te swoje dary pogubi. Teraz od nowa odkrywa, jest zachwycony – o prosz, to znw jestemy dwikiem, znw dbamy o t harmoni, rozumiemy e tak to nie moe by e odek moe jako pulsowa nie w takim samym rytmie jak rka na przykad. (miech) Cho moe powinny mie inne rytmy, ale czujemy e wszystko nam osobo gdzie lata i nie moemy tego poskada. I gdyby nie jakie takie wsplne okrycie, to moe by kady gdzie si czowiek rozlecia. Wic poszukiwanie takiej harmonii, wsplnego rytmu caoci organizmu. Odkrywamy od nowa co, co dawno ju wszyscy wiedzieli. To jest takie do smutna wiedza o czowieku.

Tak, mamy tak tendencj do tracenia swoich darw i swoich moliwoci. Ale na szczcie mamy te t moliwo odkrywania i przywracania ich z powrotem.

Pani pokazywaa mi takie zdjcia krysztakw wody chyba? Ktre zmieniaj si bardzo pod wpywem dwikw, a take brzydkich sw na przykad, nieadnych.

Tak, zgadza si. Takie badania prowadzi Japoczyk Masaru Emoto, ktry poddawa prbki wody po prostu brzydkim na przykad sowom, czy zwrotom typu 'nie lubi ci'.

W miseczce staa woda, a on mwi 'nie lubi ci' do tej wody?

Tak, na przykad.

I jeszcze dodawa jakie brzydkie.

Tak, powiedzmy e ca wizk, tak? (miech) I pniej t wod zamraa. Rwnie bada inn prbk wody, do ktrej mwi adne sowa typu: 'kocham ci', 'lubi ci', 'szanuj ci'. I te prbki pniej porwnano. I tak jak tutaj pokazywaam Pani Redaktor na tych obrazkach, woda ktra bya poddawana pozytywnym sowom, pozytywnym sentencjom, miaa pikn struktur. Bya naprawd bardzo adnie ustrukturyzowana. Natomiast woda poddana tym brzydkim sowom, bya taka rozlaza, brzydka. I to samo zrobi z muzyk. Pomidzy gonikami umieci prbki wody i puci muzyk. Muzyka, sami wiemy – oddziauje na organizm czowieka. Puci 'Symfoni Pastoraln' Beethovena - i znowu tutaj te krysztaki byy bardzo adne. I puci muzyk, zadziaa muzyk heavy metalow, i struktura wody bya zupenie taka rozlaza, rozpeza, brzydka, brzydka kolorystycznie. Mona kupi ksik Masaru Emoto w Polsce 'Woda – obraz energii ycia'. Tam s pikne fotografie i wiele wicej informacji na ten temat. Dziki temu mamy dowd na to, e wibracja dziaa na wod. A woda jest skadnikiem naszego organizmu.

No i to du czci tego organizmu,(ok. 60% - przyp. admin) wic mona sobie wyobraa co si dzieje kiedy chodzimy i mwimy ze rzeczy, prawda? Tacy jestemy, tacy wanie jak te krysztaki zamroone.

Lepiej nie mylmy. (miech) Ale te warto si pozytywnie nastawi.

To moe by ostrzeenie i zachta do tego, eby mwi adne sowa i sucha dobrej, szlachetnej muzyki. Takiej jakby cho te gongi tybetaskie i misy, i dzwonki.

(muzyka)

Pastwo do nas dzwoni cay czas, nawet ostatnio Pan pyta o takie rzeczy. Moe muzyka jako tak specjalnie, nie wiem, stworzona czy moe wanie chaotyczna – nietworzona nad ktr nikt nie panuje - moe spowodowa jakie dziwne zachowania, niebezpieczne ludzi? Mwiymy o tym heavy metalu, ktry ewentualnie powoduje e mamy te krysztaki wody.

Moe si zdarza, jak najbardziej

Pan mwi o jaki ptonach, ktre coraz niej niej i e tam wanie...

Tak, s odlegoci pomidzy tonami. To jest rzecz dla muzykw, ja nie chciaabym tutaj wchodzi w kompetencje muzykom.

Ale Pan widzia bezporedni zwizek. Kiedy dowiadczy e tam kto wanie tak jako dziwnie gra i przez to kto dziwnie si zachowywa

Muzyka tak moe wpywa

Szczeglnie na dzieci. Czy s takie wanie. Czy kobiety i mczyni inaczej reaguj ? A dzieci, te mogy by przyj?

Dzieci s bardziej intuicyjne, ale dzieci od ktrego tam roku, powiedzmy od smego roku ycia kiedy one s w stanie wylee, czy od dziewitego roku ycia. Dlatego e dla dzieci organizujemy, jeli jest taka potrzeba, oddzielny koncert. Poniewa one maj prawo do pewnych zachowa, do biegania nawet w czasie kpieli. I trzeba im na to pozwoli. A dorosym to przeszkadza, wic raczej oddzielnie organizujemy wtedy.

(...)

No i wci przypominamy, e trzeba wzi z sob koc.

Co na czym si pooymy, co czym si przykryjemy. I oczywicie luny strj.

I co zobacz nasi suchacze, czy ci uczestnicy tego koncertu? Przyjd, zobacz du sal na ktrej trzeba znale sobie dobre miejsce?

Tak. Dobre miejsce, dobrego ssiada - niechrapicego (miech) Naley o to zapyta wczeniej. Czsto zdarza si wanie, e uczestnicy koncertw chrapi.

A co z chrapicymi? No jak kto chrapie to w kocu...

Na szczcie niewielu osobom to przeszkadza, kady jest w swoim wiecie, e tak powiem. I nie jest to jako szczeglnie dotkliwe. Bardziej my, grajcy, widzimy, syszymy.

A gdzie w kciku, albo na rodku Panie bd?

My mamy rozstawione trzy stanowiska, mniej-wicej w rwnych odlegociach. Take dwik bdzie syszalny z kadej strony. Nie ma jaki szczeglnych miejsc, tak jak to jest podczas tradycyjnych koncertw. Take dwik bdzie otula, gdziekolwiek si pooycie Pastwo.

No i Pani bdzie graa na czym? Bo to rozumiem e kada z Pa na czym innym? Czy macie swoje wasne instrumenty? Wasne gongi?

To znaczy wymieniamy si instrumentami. Tutaj nie przywizujemy si jako starannie do konkretnego instrumentu, aczkolwiek rzeczywicie - ja bd graa na olbrzymim gongu 'tam-tam'. To jest taki gong ktry ma takie bardzo mocne, charakterystyczne brzmienie, gbokie tony. Koleanki bd gray na gongach 'Wenus' - obydwie. Gongi 'Wenus' ze wzgldu na dominujc czstotliwo powizan z planet Wenus – dlatego tak si nazywa. I bdziemy gray na piewajcych misach.

Tu tych, ktre tu stoj?

Tak, na tych misach. W ogle powiem ciekawostk: te misy zostay kupione dla mnie w Nepalu. W sklepie w ktrym odsprzeda osobie prowadzcej ten sklep wanie Tybetaczyk. S to prawdopodobnie stuletnie misy, ponad stuletnie misy, ktre wanie w czasie inwazji chiskiej na Tybet, podczas ucieczki Tybetaczykw zostay przewiezione wanie do Nepalu.

W tym przypadku wiek jest stron pozytywn?

Tak, dlatego e te misy maj szczeglne waciwoci dwikowe.

Pani rne rzeczy robia z tymi misami, bo gongi no te gaskaa Pani tymi paeczkami, uderzaa i rne s te te paeczki. Ale z misami no tam chyba wod Pani wlewaa i potem te jako tam do nich przemawiaa, nie wiem, czy dmuchaa?

(miech) Tak, rozmawiaam z misami. To znaczy ju mwi: jedna z mis jest mis wodn. Rzadko zdarzaj si takie misy. Jestem szczliwa, e j mam, e j posiadam. Ta misa gra z wod, wydobywa wtedy takie specyficzne 'a a a', taki jak gdyby delfinek. I wszystkie te misy maj tak waciwo, e ma Pani wraenie e mwi do nich. Ja po prostu bezgonie poruszam ustami tak jak gdybym wydobywaa sowa i one wwczas wanie wydaj te taki charakterystyczny 'a a a'. Troszeczk inne ni przy wodzie oczywicie.

Przybliaa Pani te oba te gongi do siebie w pewnym momencie. Bo to pewnie chodzi o rne efekty dwikowe.

Tak, wtedy nakadaj si fale dwikowe tych gongw tworzc wypadkow ich drga i  wiadomo, e w metalu dwik, fala dwikowa, przebiega szybciej, natomiast w powietrzu wolniej si rozchodzi. I dziki takiemu wanie wydobyciu wikszej iloci fal to powietrze nasyca si do tego stopnia, e ta fala zmasowana dociera do naszego ciaa powodujc wrcz bodce dotykowe. My czujemy wrcz jak dwik nas dotyka.

A jak to jest, kiedy sucha si tych ywych dwikw tak jak my dzi w studiu, czy na tym koncercie w sobot, a pyty z nagranego koncertu. To jest to samo?

Dla mnie osobicie s to dwa rne dowiadczenia. Ja osobicie wol sucha pyty majc ju dowiadczenie, tak jak Pani Redaktor okrelia, ywych dwikw. No myl, e znacznie lepiej odczuwa si dwiki na ywo, bdc na koncercie. Ale pniej pyta przypomina pami tego stanu relaksu. Pyta ma dodatkowy atut, e mona jej sycha zawsze. Mona jej sucha przez suchawki, mona si relaksowa w kadej chwili, prawda? Nie polecam tego w czasie jazdy samochodem. No ale jednak s to dwa rne dowiadczenia.

Te dwiki kiedy tu suchaam, oczywicie troch w inny sposb ni suchacze na tym koncercie, czy na rnych koncertach, ale sprawiay wraenie takie jednak troch przytaczajce. To s dwiki, e one nie s, to znaczy z jednej strony wyzwalaj pewnie jak przestrze i moe jak wolno. Rne dowiadczenia, ktrych w inny sposb bymy moe nie dowiadczyli. Ale rwnoczenie nie jest to radosna, porywajca do taca i do biegu muzyka. Jeli tak mona powiedzie o tych dwikach, czy to jest muzyka?

Mona nazwa muzyk oczywicie. To znaczy moe si zdarzy takie odczucie, e przytacza. Jest taki moment kiedy te fale zetkn si z naszym organizmem i mamy jak by moe blokad, czy jaki stres przeylimy. Moe by wraenie e czujemy je jako przytaczajce. Myl, e kolejne dowiadczenia mogyby by inne. Mogyby by bardziej wanie takie wyzwalajce, odprajce.

Ciekawa jestem, jak nasi suchacze dzisiaj odebrali te dwiki, ktrych jednak duo byo w tej audycji. Ja jednym tchem mwi: misy, gongi, dzwonki. Pewnie to jest rnica w jakoci dwiku, w historii pewnie tych instrumentw?

To znaczy wszystkie te instrumenty s idiofonami. Czyli idiofon to jest instrument, ktry drga caym sob, ca swoj powierzchni. Rnica jest taka, e misy dwikowe na Zachd przybyy gwnie dziki Tybetaczykom. Ale te misy byy odlewane przez metalurgw, przez szamanw ktrzy posiedli tak wiedz o ich wytopie, wyrobie. Oni przemierzali transhimalajskie szczyty i tam budowali kolejne swoje odlewnie. Tak powstaway misy. Natomiast gongi s zwizane z rnymi rejonami.

Te lecznicze dziaanie tych instrumentw - to jest dla nas charakterystyczne, czy Tybetaczycy na przykad te? U nich te instrumenty peni inn rol, czy te podobn?

To znaczy u Tybetaczykw najpierw byy to waciwie miski do jedzenia, pniej naczynia ebracze rwnie i suyy te do celw religijnych. Ten dwik misy podczas rytuaw mia oczyszcza. Mia za zadanie wprowadza w inny stan wiadomoci, w stan wanie modlitwy, czy medytacji. Takie byo zastosowanie u nich. No jest te swego rodzaju leczenie – wprowadzanie w inny stan wiadomoci. Aczkolwiek tak jak mwimy tutaj, skupiamy si na tej roli terapeutycznej, relaksacyjnej. Bez podtekstw religijnych.

No ale mona by na przykad jak mantr, niekoniecznie religijn, tylko jak tak, no oglnowiatow, czy oglnoludzk wprowadzi w rytm tych gongw czy mis?

Wanie wczeni, staroytni budowniczowie mis, wytwarzali misy przy dwikach mantr i tak samo dziao si z gongami. Wtedy one uzyskiway t unikalno, wtedy one byy 'witymi instrumentami'. Zreszt te instrumenty byy wykuwane przy odpowiednich wpywach planetarnych. Czekano na odpowiedni por roku, czekano na odpowiednie dziaanie planet.

Mwimy o wpywie tych mis, tych gongw i tych dzwonkw na nas. Ciekawa jestem jak rzeczywicie realna jest sia ludzkiego umysu czy wyobrae, e kiedy przy tej mantrze tworzono te instrumenty, uwaano je za wite. Na ile one rzeczywicie zostay wite. Jaka jest moc ludzkiego umysy?

Pewnie to jest tak jak z t wod w organizmie i oddziaywaniem naszych myli. No nadal s traktowane jako instrumenty wite. Ale pewnie s wite, skoro pomagaj nam pozby si tak wielu stresw i problemw.

(muzyka)

Podczas takiego masau, o tych masaach mwiymy, tymi instrumentami z Tybetu, pochodzenia tybetaskiego, i ciao i umys wprowadzane zostaj w stan gbokiego relaksu – to si nazywa stan alpha, Pani ju o tym mwia – dochodzi do zsynchronizowania pkul mzgowych, a ciao pozbawione napi i blokad zaczyna odczuwa lekko i spokj. Uaktywniaj si procesy samoleczenia. Wanie w takim stanie likwidowane s negatywne wzorce, stare sposoby mylenia i odczuwania swojego ciaa. Tu wiele si w tym mieci, w tym sformuowaniu. Podobao mi si te 'negatywne wzorce, stare sposoby mylenia'. To a tak daleko mona oczekiwa?

Tak. Nasze ciao pamita, w ogle my jako istoty pamitamy rne zdarzenia. Pamitamy, ale podwiadomie. Natomiast wiadomie, no na co dzie nie towarzyszy nam to uczucie. Jednak wpywaj na nasze zachowania, na nasze relacje. Mwimy tutaj o traumach. W czasie takich koncertw wanie poprzez te waciwoci rezonacyjne gongu, kiedy wprowadza nasz organizm w taki bardzo gboki stan relaksu, jak gdyby uwiadamiamy sobie to, co si wydarzyo. Czasami oczywicie zdarza nam si taka moliwo, e uwiadamiamy sobie jak do tego doszo. A kiedy ju wiemy jak do tego doszo, moemy pozby si tej traumy, moemy podj t decyzj i uwolni si od niej. Jest to bardziej tutaj dziaanie ju psychologiczne pod wpywem tych dwikw.

Mam nadziej, e dzi troch Pastwu pomogymy w tym, Pani szczeglnie tym koncertem ktry si odby na pocztku audycji, a ktry w tej chwili zapowiadamy e znw kawaeczek bdzie takiego koncertu. Na prawdziwy koncert zapraszamy oczywicie w sobot o 17. Pani Katarzyna Jele Pszkit bya gociem programu nocnego i Pani tutaj wanie nas prbowaa zmieni swoj muzyk. I bardzo bym Pani – egnajc, dzikujc za t wizyt – chciaa poprosi, eby zrobia to Pani jeszcze raz.

Z przyjemnoci zagram. Dzikuj bardzo. Dzikuj suchaczom za wytrwao. Zapraszam na sobotni koncert. Do zobaczenia. Dobranoc.

Audycj dzisiejsz zrealizowa – nie prost – Zbigniew Malarski. Ja ycz Pastwu ju dobrej nocy. Poegnam si teraz. Agata Foltyn. Dobranoc,.

(muzyka)

Opracowanie na podstawie audycji radiowej.